Thighdy up

Met dit project laat ik zien hoe ik voor een probleem dat ik zelf ervaar, een oplossing heb bedacht én gemaakt voor veel andere pantydragers. Pantydragers? Ja, pantydragers!

Tijdens dit project hield ik mij bezig met panty’s. En dan vooral het opbergen van panty’s.  

 

Benieuwd wat ik heb gemaakt?

Ontwerpvraag

“Hoe kan ik een opbergoplossing creëren voor pantydragers, zodat zij overzicht krijgen in hun pantycollectie?” 

Wat zijn de ontwerprichtlijnen? 

  • Het ontwerp moet laagdrempelig en snel in gebruik zijn.
  • Het ontwerp moet de print van de panty laten zien, zonder deze te beschadigen.
  • Het ontwerp roept een gevoel van rust en voldoening op na gebruik.

Doelgroep

Ik focus mij op dat mijn oplossing pantydragers helpt. Hierbij speelt geslacht of leeftijd geen rol – alleen dat het liefhebbers van panty’s zijn en deze met regelmaat dragen. 

Pijnpunten van de doelgroep:

  • Panty collectie is onoverzichtelijk.
  • Het kost veel tijd om de perfecte panty bij een outfit te zoeken.
  • Slaan vaak de pantylade over, omdat ze het niet overzien het op te ruimen en uit te zoeken.
  • Kopen vaak dezelfde panty’s opnieuw, omdat ze deze niet terug kunnen vinden in hun collectie.

Mijn rol in het project

In dit project was ik een allround designer. Dit is een soloproject, waarin ik in mijn eentje het gehele ontwerpproces via de Connect Concept Create methode doorliep. Ik genoot het meest van het uitvoeren van interviews, de creatieve brainstormsessie met de doelgroep, het ontwerpen van het prototype in 3D programma Tinkercad en het ontwerpen van het merk Thighdy up. Het betrekken van de doelgroep bij mijn project is ook essentieel geweest om een naadloos passende oplossing te creëren voor de doelgroep.

Van huidige naar gewenste situatie

Start van het project

Ik werkte in een periode van zestien weken aan dit project, aan de hand van de Connect Concept Create.

Ik startte het project met het doen van deskresearch naar welke opberg methodes voor panty’s er al bestaan.

Vervolgens ging ik aan de slag met het doen van fieldresearch. Ik maakte een interviewopzet en we interviewden in totaal zes pantydragers. 

Ik deed onderzoek naar de volgende vragen:
– Hoe bergen andere pantydragers hun panty’s op?  – Hoe stellen andere verzamelaars hun spullen ten toon?  – Hoeveel invloed heeft het opruimen van spullen op iemand?  – Hoe richten anderen hun kledingkast in?  – Hoe bergen pantywinkels hun panty’s op? 

Een opvallend inzicht was dat pantydragers hun panty’s in mandjes oprollen of deze erin proppen. De print is niet goed zichtbaar en er is geen overzicht in de collectie.

Na de interviews maakte ik een persona en empathiemap, zodat ik een goed beeld kreeg wie de doelgroep is. 

Ook maakte ik van de belangrijkste inzichten insight cards en stelde ik ontwerprichtlijnen op.

Ideevormingsfase

Doormiddel van conceptschetsen van de doelgroep kreeg ik een visueel beeld van wat hun de ideale panty opbergoplossing vinden. Veel dachten aan bakjes met vakjes, maar de echte winnaar is een voorwerp wat in de panty zelf kan, om zo de print te laten zien.

Ik creëerde twee conceptrichtingen, waarvan een meer functioneel is ingesteld en de ander meer decoratief. Ik koos uiteindelijk na het testen voor het concept ‘in de la’, wat meer ingaat op het functioneel opbergen van panty’s. Naar mijn mening, en die van de pantydragers, wordt dit sneller gebruikt en geeft dit concept het beste antwoord op de ontwerpvraag.

Ik deed ook nog een creatieve sessie met de doelgroep en twee experts op grafisch gebied, om de branding van het product te bepalen. Op die manier krijgt het product en het merk erom heen echt vorm en wordt het aantrekkelijker voor verkoop.

Visuele uitwerking

In de create fase heb ik mijn mid- en high-fidelity prototypes gemaakt met de 3D-printer en aangepast naar de wensen van de doelgroep en de meningen van experts. Door zowel de prototypes als de branding te testen kon ik niet alleen het product, maar ook de uitstraling van het merk laten zien aan de eindgebruikers.

Ik heb geleerd om met een 3D-printer te werken, een 3D-ontwerp te maken in Tinkercad en ik heb een volledige branding van een product gecreëerd.

Het 3D-printen ging ook een paar keer mis. Dan printte de printer het voorwerp maar voor de helft of waren de rondingen alles behalve glad. Na 5 keer printen en veel aanpassingen heb ik het perfect doosje ontworpen om panty’s in op te bergen. En daar ben ik trots op!

Ik heb veel positieve reacties ontvangen van anderen tijdens de expo: vooral dat ze het product zeker zouden gebruiken!

Het eindresultaat

 Thighdy up geeft op een laagdrempelige en snelle manier overzicht in je pantycollectie, zonder deze te beschadigen. Zo heb je na het opruimen van je panty’s een gevoel van voldoening, omdat je pantylade nog nooit zo opgeruimd is geweest. Doordat alle printjes duidelijk te zien zijn, krijg je in één oogopslag overzicht in je panty collectie!

Bekijk hieronder de productvideo van Thighdy up!

Hoe heb ik dit project ervaren?

Tijdens mijn project ontdekte ik dat veel pantydragers – of ze er nu acht of dertig hebben – hetzelfde probleem ervaren: geen overzicht in hun collectie. Dat vormde de basis voor mijn ontwerp: een praktisch opbergsysteem voor panty’s, iets wat nog niet bestaat. 

In het proces leerde ik werken met een 3D-printer, ontwikkelde ik een volledige branding en betrok ik actief mijn doelgroep. Na meerdere printpogingen slaagde ik erin een functioneel én mooi opbergdoosje te maken. 

Ik ben het meest trots op dat ik heb leren 3D-printen en dat ik daadwerkelijk een werkend product heb gecreëerd. Zelfs de branding sluit aan op de verwachtingen van de doelgroep en is passend bij het product. 

Ik vond het prettig om alle touwtjes in handen te hebben, maar merkte ook hoe belangrijk de meningen zijn van de doelgroep.

Great succes!

Bo Kouwenhoven

@bo_kouwenhoven_

bo.annerose@gmail.com